Trikkene i trafikken LXXIII

Hestesporvognene kjørte ikke med tilhenger, men hos Kristiania elektriske Sporvei var tilhengerer en del av dagliglivet så og si fra dag 1. Bildet vårt av tilhenger 45 bak motorvogn 29 må være fra 1899 eller seinere, 29 kom til da, men ikke så tidlig som 1902 hvor tilhenger 45 hadde rukket å få nr. 145. Blåtrikken måtte ut med nummermalepenselen flere ganger i rask rekkefølge. Vi skal ikke fordype oss i det her, men konstatere at tilhengerne av type Herbrand hadde seter på tvers, plassert 1 og 2 på hver side av midtgangen mot den sedvanlige løsningen med setene på langs. Tverrsetene var viktige fordi man unngikk trekk i nakken. Vognene av typen fikk tre store vinduer pr. side, men delt i tre med to utagbare vindusrammer. I alle fall et fag er tatt ut, gardinene blafrer i fartsvinden i det nærmeste vinduet. Vi kan også se at «midtgangen» er «off senter» med enkel seter til venstre her. Konduktøren og en dame på bakre plattform. Aner vi en liten flirt der bak, eller er man «tjenestelig» og unngår «snakk»?

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv

Ett svar til “Trikkene i trafikken LXXIII”

Tror det må være sommeren 1899. Fremdeles stillas på Nationaltheatret i bakgrunnen. Sto ferdig i september 1899.