Trikkene i trafikken LXXIV

Dette var også en trikk! Holmenkolbanen og Bærumsbanen kom etter hvert til å holde seg med vogner som man ikke tjente penger på, men som viste seg nødvendig for driften. Denne vogna var en ledningsvogn for vedlikehold og «KL»-anlegget, kontaktledningsanlegget. Bærumsbanen hadde overtatt tre vogner av KES som var blitt overflødige som man så bygde om tilpasset andre behov. To av disse vognene ble bygd sammen til denne her ved å bruke to UEG-understell og satte på ny vognkasse. Vinkelhake var nyttig, men jeg kan gjenkjenne understellene som nå har blitt «boggier» og hvor de engang innvendige kupedørene nå var blitt utvendige dører. Pantografen stammet fra type A, arbeidsplattformen var nybygd. Kreasjonen ble kaldt for «Lilja» eller «Blålilja» og fikk nr, 41 hos Bærumsbanen. Da Oslo Sporvier bestemte at Bærumsbanens arbeidsvogner skulle ha nummer fra nr. 391, fikk 41 391. Den gjorde jobben, den gjorde det, men… To aksler ble motoriserte, det fikk holde, men det var noe med vektfordelinga som gjorde at den hadde lett for å spore av. Her rangerer den på Avløs i 1947 før den fikk nr 391.

Foto: Overwater / Sporveismuseets arkiv