Trikkene i trafikken LXXVI

Oslo Sporveiers «flaggskip» i gammelvognparken var HaWa-vognene. Her kommer 126 av den «kommunale» varianten langs muren ved Uranienborg kirke omlag ved munningen av Jørgen Moes gate. Fotografen har lent seg over gjerdet, såpass langt at vognføren kaster et blikk opp mot ham. Kontrolleren hviler ellers støtt på kontakt 9, full fart, og vi får anta at D74b motorene får full spenning, men om få sekunder vil førene legge kontrolleren 0 og «ta» første bremsekontakt når han begynner bremsingen inn mot stoppestedet ned den klassiske synkende tonen gjennom kontaktene, men akkurat her er det full fart. Husker dere lyden?
Bildet stammer fra Per Lyngs samling, kanskje han også trykket på utløseren? Våren 1967, HaWa vognene har sin siste sommer.

Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv