God jul – hilsen Sporveismuseet

Jula 1967-68 var den siste jula vi kunne oppleve «gamle vogner» i regulær drift i Oslo. Bildet vårt er tatt av Ole Mjelva den 2. desember 1967 av et SS tog med «lang SS tilhenger» 501 ser ut til å ha fullt lass. Damen med ryggsekk har plassert seg slike at hun hviler sekken oppå relingen på den åpne bakplattformen uten å behøve å ta den av hensyn til andre passasjerer, den ser tung ut. Bestefaren min kalte en sånn sekk «rypesekk», men mange fant at en slik sekk var egnet som skolesekk også, og den tålte å være «ute» også. I 1967-68 kjørte man ikke med frontlysene tent på bilen, det er jo dagslys og juledekorasjonene er tent. Linje 6 kjørte fra Majorstua via Briskeby og Østbanen til Etterstad, men bare i rushtida og altså ennå med «gamle vogner» som den siste av trikkelinjene. Det var neppe andre en fotografane som var opptatt ev slik, hjem til varmen var nok nærmere tankene til de som er med her.

Med det ønsker vi «de reisende» God Jul.