Trikkene i trafikken LXXX

Grønntrikken, eller Kristiania Sporveisselskab (KSS i kortform) anskaffet opprinnelig 47 motorvogner av type UEG i forbindelse med elektrifiseringa av hestesporveien i 1899. Disse vognene kom fra to leverandører; 32 fra vognfabrikken i Breslau, 35 fra Falkenried i Hamburg. Av forskjellige årsaker har vi (LTF) tvilt på hva man bygde i Hamburg og langt borte i det som i dag er Polen. Grønntrikken valgte uansett å fornye primært de polske vognene, først med kraftigere motorer, 2x 35 kW mot opprinnelig 2x 18 kW og så ved en omfattende ombygging av vognkassen. Store ny og helt lukkede plattformer 40 med ståplasser, men lot kupeen være i fred. Akselavstanden ble økt til 3, og KSS anså disse vognene for å være type AEG. Av obskure grunner var det vognene 1-19 og 35-47 ble doktorert, stort sett i 1918. Disse vognene fulgte med inn i Oslo Sporveier i 1924 og fikk nr 1 – 32 ved Witts nummerering i 1925. I teorien i alle fall er dette nr. 15 slik den tok seg ut etter ombyggingen, her ved Sagene vognhall ennå i Grønntrikkskrud. Nr. 6 i museet er av denne typen, men i Sporveisklær.

Foto: Sporveismuseets arkiv

Ett svar til “Trikkene i trafikken LXXX”

Det er feil å kalle Breslau for en polsk by, selv om den i dag ligger i Polen og heter Wroclaw. Breslau var en meget prøyssisk by, og innbyggerne der kjempet en stor kamp under 2.Verdenskrig for at den fortsatt skulle være tysk. De overga seg bare dager før krigen var slutt.