Trikkene i trafikken LXXXIV

Scenen er fra Etterstad hvor Vålerenga-trikken og Østensjøbanen møttes i en felles terminal. Linje 7 – Homansby . Vålerengen snudde på bysiden av terminalbygget og Østensjøbanen snudde på Aker-siden av bygget i hver sin sløyfe. Sporene mellom Grønntrikken og Østensjøbanen var koblet sammen, men her var det to revirer som ville ha det på sin måte. Et «kommunalt» HaWa-tog i linje 7 i bytrikksløyfa og en enkel av den typen vi kalte A-vogn, endog en A2 med lange plattformer mot Oppsal. Snø og vinter. Trafikken på  Østensjøbanen ble satt på i 1926, men Oslo Sporveier som regjerte på bysiden hadde ennå ikke gjennomført om-malingen av vognene. Sporveien var stort sett klar med oppgavene i 1926-27, men Østensjøbanen måtte drøye til årskiftet 1937 fik de begynte å kjøre gjennom, men både terminalbygget og sløyfearrangementet ble beholdt til trikk ble skiftet ut med T-banen i 1967. Vålerengatrikken hadde nytte av bygget lenger enn Østensjøbanen. Her ser det urt og forblåst ut?

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv