Trikkene i trafikken LXXXVII

Fra ettersommeren 1963 måtte Ekebergbanen gi opp sin sin mangeårige «city-terminal» på Stortorvet og flytte terminalen til det kanskje kommunikasjonsmessige sentrale Jernbanetorget, hvor banen permanent fikk tilholdssted først i «sporsløyfe» 3 som her hvor hvor 1013 trekker ut av sløyfa på tur mot Ljabru uten overgang til Simensbråten, det står bare Ljabru i skiltet, en dag i 1964. Tre år seinere flyttet banen til «sporsløyfe 2» hvor den holdt seg til 1969 da Ljabrutrikken begynte å gå til Skøyen. Denne dagen i 1964 var det Jean Henri Marne som trykket på utløseren og «frøs» «Sigurd sjukontakt» som speidet etter trafikk fra venstre.

Foto: Marne / Sporveismuseets arkiv