Trikkene i trafikken LXXXVIII

Opp gjennom årene var det for trangt for trikken når noen insisterte på dobbeltspor. Det gikk ikke til tross for gode intensjoner. Man måtte ut med et enkeltspor, slik som her, hjørnet av Hegdehaugsveien og Josefines gate.

Det her forsvant vel da traseen oppover ble flyttet til Pilestredet, tror jeg, i 1926 eller så.

Disse oppleggene kom og gikk. Noen varte i mange år, noen var ment å være midlertidige.

Det viste opplegget var permanent fram til man flyttet traseen vekk fra Josefines gate omlag tjue år seinere. Wilse tok bildet i 1904, trasen ble bort i 1926 (ca).

Trolleybussene kom dit i 1944 og forsvant i 1966.

Nå ryktes det at trikken kommer tilbake. «Man» skal grave i Pilestredet og vil lage ny midlertidig trase via Josefines gate for å komme forbi gravinga. Da kanskje SL18 kan avbildes her sammen med Beatles på vei over gata igjen?

Foto: Wilse / Sporveismuseets arkiv