Trikkene i trafikken LXXXIX

En gang i tiden var Jomfrubråten et knutepunkt. Fra 1931 til 1967 var der her Ekebergbanens sidelinje til Simensbråten tok til.

Denne sidelinjen, ofte sett på som Ekebergbanens «blindtarm» ble aldri den suksessen planleggerne hadde sett for seg eller håpet på. Noen forlengelse til Lambertseterbanen ble det aldri noe av.

Til tross for lave trafikktall var den ingen økonomisk belastning ettersom det var en forutsetning at dette skulle dekkes av kommunen.

Bildet vårt stammer fra august 1962 og viser Ekebergbanens nyeste vogn levert så sent som i 1960 og kom i drift 13. mai samme år. Den var da den nyeste trikken levert til Sporveien i Oslo, og var da knapt to år gammel da Ray DeGroote tok bildet av den på Jomfrubråten i august.

En trikk var nok til å dekke avgangene på den 1,3 km lange banen når man kjørte «kipp». Kun i rushtida fikk Simensbråten-trikken kjøre til byen.

Foto: DeGroote / Sporveismuseets arkiv

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.