Trikkene i trafikken XC

Vi står på Solli plass en julidag i 1951 og ser et av Bærumsbanens A-tog bremse inn mot pens nr. 1 som lå (og ligger der i dag) ved Solli plass.

Hadde føren tatt seg bryet med å trekke ned den ene pantografen, kunne han ha lagt på slitt luft og gitt på en kontakt og passert «med strøm» og fått pens nr. 1 til smekke over, men enten gadd han ikke eller glemte det, og måtte stoppe for ikke å havne i Frognerveien. Han fikk seg en tur med pensejernet og Opelføreren kunne derfor gi på og rolig passere trikken.

Turen ut styrker teorien om at han glemte omlegginga, og stoppet så han bommet. A-tog var ennå ikke uvanlig, men uvant for raske B-vognsfolk.

Amerikaneren Frank Goldsmith var på plass og trykket på utløseren i rett øyeblikk.

Foto: Goldsmith / Sporveismuseets arkiv