Trikkene i trafikken XCI

Noen vogner er det mange bilder av, men 90 har jeg bare funnet ett av, dette av 90 i linje 0/8/13. På slutten av Sagene Ring sin tid inngikk den i en underlig kombinasjon med linje O mellom Stortorvet og Sagene i en retning. Motsatt vei het den 8 mellom Sagene og Stortorvet mens resten av veien het den 13 Sagene – Carl Berners plass, dvs. Rodeløkka. Det daterer bildet til 1955, og 90 kjører her i linje 13-beinet av denne kombinasjonen Sagene – St. Hanshaugen – Rodeløkka hvor skiltet Carl Berners plass.

90 er prydelig skiltet men med linjenummeret malt på kubben så skiltene ble like med Høka-vognene. Sagene Ring blir droppet ut av O/8/13 som blir til bare 8/13 i 1957. Dere kan jo fundere litt på det. Der er heller ikke montert «Undsæt»-dører liksom 90 har sluttlys av den opprinelige gamle typen med løst skilt tredd over frontlyset med rødt glass.

Og ja, vi er ved Sagene. Noen år seinere, ca. 1963, blir 90 degradert til arbeidsvogn og malt gul som nr 306. Den er faktisk med ennå LTFs eie og befinner seg på Vinterbro som nr, 206 .

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv