Trikkene i trafikken XCIII

Liten og stor på samme tid. Ekebergbanens nr. 1005 har stoppet ved inngående Bråten den 28. juli 1973. Fem av Ekebergbanens «små» Siemensvogner, de het så fordi de var blitt utstyrt med 4x 42 kW morer av type D561a og skulle normalt ikke brukes «i tog», det overlot man til de store vognene 1010-1016 eller de litt (!) mindre Brown-vognene. Dog har nettopp 1005 blitt observert med en av de nyere tilhengerne ved et høve. Imidlertid ble fire av gruppen (1001 -1005) regnet som «store» når det gjaldt kapasitet. Alle fire hadde nemlig store plattformer, og var ofte å se i oppdrag for plassen var viktigere en motorkraften.

Foto: Ole Mjelva knep den store og lille 1005 / Sporveismuseets arkiv