Sporveismuseet Vognhall 5

Påske 2023: åpningstider og guidet busstur i Oslo

Sporveismuseet har i år ingen spesielle åpningstider i påsken, men vi holder åpent som vanlig. Det vil si følgende:

Påskeaften: 11.00 – 15.00
1. påskedag: 11.00 – 15.00
2. påskedag: 11.00 – 15.00
11. april: 11.00 – 15.00

Påsken er også sesongstart for «Bussringen» – vår populære, guida busstur.

Vi kjører langs den historie ruten i ytterkanten av den gamle byen; Oslo før sammenslåingen med Aker kommune. Andre deler av den ledet gjennom middelalderbyen og Kristian IVs by. I dag vil man kunne se det nyeste Oslo vokse fram der hvor «Bussringen» en gang gikk.

Sporveismuseet gjenetablerer «Bussringen» med en av våre veteranbusser. Men det er mer enn en vanlig busstur. På turen forteller vi om hvordan byen utviklet seg, fra en døsig liten by innerst i Viken til en ekspansiv hovedstad og landets viktigste industriby. Den reisende får mulighet til å studere alt fra vekslende arkitektur og folks levevilkår til særegenheter i gatedekke og ikke minst lære om kollektivtrafikken.

Vi kjører to avganger i påsken:

• 1. påskedag kl 13.00
  • 2. påskedag kl 13.00

Turen varer i ca. 1,5 time.

Alle er velkomne, men vi merker at omvisningen blir fort lang og kjedelig for barn.

Bussturen er inkludert i billetten til museet, som bare koster 50 kr. Ombordstigningskort deles ut av museumsvakten fra kl. 11. Førstemann til mølla – kom gjerne tidlig og opplev museet i samme slengen!