Piketten og vel nok stasjonskontrolløren har kjørt ut et byttetog for linje 16 en vårdag. Det er vognbytte på gang. For å komme nedover Strømsveien måtte trikken over i venstre spor for å klare kurven slik at gata og sporene i praksis hadde venstrekjøring. Innkjøring foregikk via Etterstadgata og så nedover, og førte til at også trikken her måtte over på venstre side for å klare kurven inn i Hedmarksgata. Karene venter på det defekte toget, vel også fra linje 16 Etterstad – Østbanen – Vestbanen – Skillebekk.
På denne tida var linje 16 oppsatt med SS-tog i kombinasjonen SS motorvogn og «kommunal ombygd tilhenger», «skramla» i all sit velde.
Bildet er fra 1953. I 1957 ble sporene omlagt tilpasset de nye Høka-vognene som forbedret situasjon. Høka-vognene skulle overta og ta seg av all trafikk på den nye Lambertseterbanen som åpnet i april. Da var det ikke plass til noen linje 16 som forsvant ut ur soga. Lambertseterbanen og Østensjøbanen var eslet en framtid som T-bane og så langt fikk ikke «skramla» kjøre. Vålerenga vognhall ble avviklet i juni 1968 og gjorde gatene helt trikkefrie.
Foto: Ole Olsen / Sporveismuseets arkiv
2 svar til “Trikkene i trafikken CIX”
Veldig bra, men har dere noen T-2000 vogner?
Sporveismuseet/Lokaltrafikkhistorisk forening har bevart to T-2000-vogner. Hvis du trykker på «Vognparken» i menyen øverst på siden finner du en komplett oversikt over hva som er bevart.