Museumsbutikken Sporveismuseet Vognhall 5

Ny bok om T-banens rute- og driftsopplegg

Årets julegavetips fra Sporveismuseet er denne rykende ferske boken om T-banens rute- og driftsopplegg utgitt av Stian Halsrud og Lokaltrafikkhistorisk forening.

«Og så kan vognene begynne å rulle!» beskriver drifts- og ruteopplegget på T-banen siden 1966 – inkludert hovedtrekkene i matebussystemet. Stoffet fordeles på to bøker (bind to kommer i 2023). I denne boken ser vi på ulike sider av det å holde togene i gang – som bemanningen og billettsalget, trafikkstyringen, vognhaller, verksteder og mye mer. Det klart største kapittelet omhandler ruteopplegget fra år til år. I denne bindet ser vi på de første 20 årene, og stopper like før gjenåpningen av Stortinget i 1987 og møtet mellom øst og vest.

Boken kan kjøpes på Sporveismuseet eller i vår nettbutikk