Kategorier
Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkene i trafikken CXIII

I 1937 begynte Bærumsbanen å samarbeide med Østensjøbanen om å trafikkere begge banene med gjennomgående tog Kolsås – Oppsal. Dette løste floken rundt Østensjøbanens sentrumsforbindelse uten overgang på Etterstad, og under merkenavnet Østensjø-Bærumsbanen, «banen som gikk Østenfor Sol og Vestenfor Måne».

Heldigvis benyttet begge selskap noenlunde ensartede vogner, men i noe snaueste laget. Selskapene valgte å leie tre motorvogner mer av AS Ekebergbanen for sikkert å kunne opprettholde trafiken i nødvendig omfang idet bytrikkene til Oslo Sporveier egentlig var uegnet på forstadsbanene.

Bærumsbanen som overtok driften av Østensjøbanen, valgte å leie inn 20 moderne, skal vi kalle det moderne bybanevogner av Oslo Sporveier som etterehvert overok mye av driften fra 1939, og leiemålet hos Ekebergbanen endte.

To av de tre vognene, omtalt som «Purka» og «Galten» med den tredje vogna som reserve har nesten sneket seg unna fotografenes linser. Folk drev jo ikke å fotograferte trikker, må vite, men her har faktisk en av dem blitt fanget i Stortingsgata ved Nationaltheatret på vei mellom Sol og Måne. Dette et så langt det ene og beste bildet av en Ekeberbanevogn i denne trafikken som vi kunne oppleve de tre årene før B-vognene overtok showet.

Foto med nr. 53241 i Nasjonalbiblioteks arkiv.

2 svar til “Trikkene i trafikken CXIII”

Svar på Petter HolstadAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.