Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkene i trafikken CXVII

Sommeren 1965 avholdt man utstillingen «Form og Flora» i Frognerparken, det er den delen av parken som ikke inneholdt Vigelandsparken. Oslo Sporveier kjørte forsterkningsvogner mellom Østbanen og sløyfa «Frogner plass» som en service for de som ville se utstillingen. Jeg veit ikke om fotografen visste hva han hadde fått bilde av, men 157 som han fikk bilde av, var en av de tre Brill-vognene. For en vanlig osloborger var vel 157 ikke noe man snudde seg etter i 1965, men kjennere kunne ta Brill-vognene på lyden. 157 var forøvrig det høyeste nummeret av de gamle vognene som man sa da. 158 var den første «gullfisken», og var nok en heller sjelden gjest i sløyfa her. 157 derimot, var på hjemmebane. Visste du litt (!!) mer om Oslotrikkene, visste du at vognkassen tilhørte de «kommunale» HaWa-vognene med sine spesielle buer i takoppbygget.

Foto: Peter Sjunnefeldt / Sporveismuseets arkiv