Kategorier
Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkene i trafikken CXVIII

Aller ytterst, i alle fall nesten ytterst, var linja til Vippetangen enkeltsporet. Egetnlig var linje dobbelstporet, men fra rett før krysset med Havnebanen som krysset linja i plan, var det et kort enkeltspor før pensen inn til selve sløyfa. Dette var fordi man da ungikk mer en et spesialkryss mellom NSBs havnespor og Sporveiens spor som måtte spesialages. Det førte også til at man måtte passe på at ikke mer en tre vogntog kunne stå i sløyfa. Sporet til de to kornsiloene gik ut fra sløyfsporet og var også en del av kabalen her nede. Var det mer en tre tog i sløyfe, måtte betjeningn vente så de ikke lagde en blokering her. Noe stort problem var det ikke, Vippetangen var ikke så sterkt frekventert. Her har det gått smertefritt, en SS med nr. 104 vrir seg ut av enkeltsporet med en kommunal henger på slep. Typisk for linje 8 var SS og kommunal henger. Linje 8 kjørte Vippetangen – Grefsen jernbanestasjon på denne tida, sommeren 1941. Fotografen var en tysk soldat som brukt fritida til å ta trikkebilder av Oslotrikker.

Foto: Boredin

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.