Drift med trikk og buss Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkene i trafikken CXIX

Sløyfa på Ljabru var et travelt sted 4. januar 1977. Gullfiskene hadde fullstendig tatt over scenen på Ekebergbanen siden ettersommeren 1974 og høynet aktivtetsnivået til 10. rute ved samme høve. Denne januarmorgenen finner vi hele 4 vogner av salgsen i en snøfylt sløyfe klar til avgang i retning Jar eller Skøyen. Rutevognene gikk Jar – Ljabru, men ble supplert av ekstravogner, noen av dem til Skøyen, noen til Wessels plass og noen til fjerntliggende steder som Avløs og Kolsås.

De røde sluttlysene på den bakerste vogna røper at det er en B-vogn som vel akkurat har ankommet. Fotografen har tatt et «snapshot» i vintermørket, og må skynde seg fram å og kjøre fram for å plukke opp reisende, noe som fører til fremrykning i hele rekka. Men først bildet, altså.

Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv