Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening

Trikkene i trafikken CXX

En gang i tida var «Ekebergparken» et stoppested på Simensbråtenlinja, Ekebergbanens sidelinje mellom Jomfrubråten og Simensbråten, faktisk første etter Jomfrubråten. Jeg tror dette var Oslos mest ubenyttede stoppested på noen av forstadsbanene. Det var ikke lange veien til hverken Jomfrubråten eller Sportsplassen og det var utforbakke å gå, og ikke var det mange som soknet til stedet heller. Stasjonen, la oss kalle det for det, det er tross alt forstadsbane, lå inne i skogen på linjas bratteste strekning.

I dag er alle spor borte, banen ble lagt ned i 1967, lenge kunne man se farene etter det i landskapet, men de er også hvisket bort. Her har 1001 sluppet av en enslig reisende og sjalter opp bakken mot Smestua siste dagen trikken gikk.

Ole Mjelva var den ene som gikk av og tok bildet, og ventet tålmodig de 20 minuttene det var mellom avgangene.

Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv