Bestill veteranbuss til bursdagen, bryllupet eller jobbarrangementet allerede nå! Veteranbussene våre er i drift hele sommersesongen og allerede nå kan du forhåndsbestille. Send e-post til bussutleie@sporveismuseet.no
Lokaltrafikkhistorisk forening har en stor veteranbusspark fra alle tidsepoker som totalt teller nesten 40 kjøretøy. Mange av bussene er fullt operative, men ikke alle kjørbare busser er på skilt til enhver tid. Vi kan tilby veteranbuss med sjåfør for å frakte ditt selskap innen Oslo-området. En spesiell anledning kan på denne måten få en ekstra, historisk dimensjon – og så er jo bussene flotte å se på.
Vi kjører også guidede turer på Bussringen, en byhistorisk rundtur som tar omlag en time. Denne turen passer godt for alle byhistoriske interesserte. Våre erfarne guider gir interessante perspektiver på byutviklingen og har mange anekdoter å fortelle fra dagliglivet før i tiden.
Hvis du går til seksjonen bensin- og dieselbusser i vår vognparkoversikt, så får du en komplett liste over alle våre gummihjulskjøretøy. Det er mulig å leie alle kjøretøyene til spesielle formål (eks filminnspilling, kulisser, spesielle arrangementer), men gjelder det kjøreoppdrag finner du sesongens klargjorte busser listet videre nedover på denne siden.
Hvis du vil leie en buss, send en forespørsel til bussutleie@sporveismuseet.no. Bussene leies kun ut i sommerhalvåret.
Bussene bemannes på frivillig basis og alle inntekter i forbindelse med utleie går direkte tilbake til foreningens virksomhet. Leier du en buss gir du med andre ord et viktig bidrag til vårt arbeid for å bevare kollektivtrafikkhistorien i Oslo og Akershus.
Busser det er mulig å leie for kjøreoppdrag:
(Klikk på overskriftene ved hver buss for flere detaljer om bussen)
Oslo Sporveier nr. 720
Bussen ble levert i 1964 som en av de aller siste sølvfarvede bussene som Oslo sporveier fikk. Året efter kom de første tyske standardbussene fra Büssing i rødt. Det blei i perioden 1956 -64 bestilt hele 129 busser med Leyland Royal Tiger Worldmaster chassis gjerne kalt Worldmaster eller bare «WM». Karosseriet blei levert fra flere forskjellige fabrikker rundt om på østlandet. Denne bussen blei levert fra VBK i Horten.
Bussen har 30 sitteplasser og 30 ståplasser. Den har høyt støynivå og lav toppfart og er derfor best egnet til kortere turer i byen.
Oslo Sporveier nr. 793
OS 793 er bygd av Volvo og Arna i 1987. Bussen er betydelig påkostet. Den har lavt støynivå, så den egner seg godt for utleie. Dette var en av de mest komfortable bussene Sporveien noen gang hadde – populær blant sjåførene og passasjerene. Den ble tatt ut av trafikk så sent som 2005.
Bussen har 38 sitteplasser og 35 ståplasser.
Romerike Busstrafikk nr. 4
RBT 4 er bygd av Volvo og Vest i 1978 og var i trafikk til 1996.
Den ble satt istand, registrert og gitt tilbake sin opprinnelige oransje farge i 2009.
Bussen har 53 sitteplasser, 16 ståplasser og er godt egnet for lengre turer.
Oslo og Follo Busstrafikk nr 67
OFB 67 er en 1968 modell VBK Volvo. Bussen har hatt mange eiere etter sin tid som aktiv turbuss fra 1968 – 1992. I 2007 ble eierskapet overført til Lokaltrafikkhistorisk forening.
Bussen har 52 sitteplasser, men ingen ståplasser.
Bærum forenede bilruter nr 4649
Denne bussen er et typisk eksemplar av hvordan en buss i Akershus så ut på 60 og 70-tallet. Den ble levert til BFB i 1965 og gikk i rute til 1979. Den har siden 1992 vært i foreningens eie.
Bussen har 47 sitteplasser og egner seg godt til lengre turer.
Bussen er for tiden ute av drift.
NSB Kongsvingerrutene D-14849
Dette er en Volvo med Larvik karosseri fra 1955. Bussen gikk blant annet i rute ved Hønefoss, Krøderen og i Glåmdalsområdet.
Den har 44 sitteplasser, men leies kun ut til kortere turer i Oslo grunnet alder og at den er tungkjørt.
Bussen har nylig fått en full gjennomgang av det elektriske anlegget og er nå tilgjengelig for utleie.
Bussen er for tiden ute av drift.
OS 964 – MAN SL200
MAN SL200 levert til Oslo Sporveier i 1977 og gikk i trafikk til 1995.
En totalrestaurering av bussen ble fullført i 2014, men ble satt bort i 2017 etter som følge av dårlig motor. Motoren er nå byttet og bussen er meget sprek frem til girkassa setter en stopper ved 50km/t.
Bussen har 38 sitteplasser og 39 ståplasser, men leies ikke ut til langturer grunnet lav toppfart.