Lei en veterantrikk!

Festivitas i vogn 70

Festivitas i vogn 70

Lokaltrafikkhistorisk forening har en stor vognpark med motorvogner og tilhengere. De fleste av disse er ikke godkjent for drift pr. dags dato, men vi arbeider målrettet i samarbeid med Ruter og Sporveien om å få flere vogner godkjent.

Veterantrikken kan leies for kjøreoppdrag på sporveisnettet i Oslo med valgfritt sted for å plukke opp og sette ned gjester der det ønskes, og er godt egnet til bryllup, jubiléer og firmaarrangementer, ofte som en innledning til arrangementet.

Hvis du vil leie veterantrikk, sender du forespørselen til Sporveien Trikken. Benytt webskjema nederst på siden her.

NB: Utifra bemanningssituasjonen er det vanskelig å få til utleie på hverdager før kl. 17 samt på kveldstid i helger. Vi tar forbehold om vognfeil og begrenset tilgang på vognbetjening, men gjør vårt ytterste for at utleieturer ikke skal bli innstilt.

Lei en veterantrikk

SS-tog 70+647 setter en ekstra spiss på arrangementet.

SS-tog 70+647 setter en ekstra spiss på arrangementet.

Motorvogn 70 og tilhenger 647

Vogn 70 og tilhenger 647 er bygd i 1913, og er en klassisk Oslotrikk som vekker mangt et gjensyn når den ruller gjennom gatene. Vogntypen «SS» (Siemens-Schuckert) ble anskaffet i stort antall av begge de daværende private sporveisselskapene i Kristiania, og var i ordinær trafikk til 1968. Tilhengeren har åpne plattformer, og passasjerene sitter på langbenker laget av rotting i kupéene. Føreren har ståplass foran, mens hver vogn er bemannet med konduktør.

Motorvognen alene har 24 sitteplasser og 14 ståplasser, totalt plass til 38 passasjerer. Tar man med tilhengeren, har hele SS-toget 48 sitteplasser og 30 ståplasser, totalt plass til 78 passasjerer, hvorav 16 ståplasser utendørs på tilhengerens plattformer. For komforten bør man i utgangspunktet beregne sitteplasser til de fleste og kun få stående passasjerer. SS-toget er tilgjengelig for utleie.

Vogner som er under forberedelse for utleie (ikke klare per i dag)

Høkavogn 249

Høkavogn 249

Høkavogn 249 – selskapsvognen

Høkavogn 249 er bygd i 1958 av Hønefoss Karosserifabrikk og Hägglund, og var i trafikk i Oslo til 1991 da den ble solgt til Djurgårdslinjen i Stockholm. Der ble den ombygget til kafé- og partyvogn, og var i drift til 2009.

Vognen inneholder ni bord à fire sitteplasser, totalt 36 bordplasser, samt garderobe, kjøleskap og serveringsbenk, og er godt egnet til alle typer arrangementer. Vognen er bemannet med fører og eventuelt vognverter.

Vognen er ikke godkjent for drift ennå.  Vi forventer at vognen blir et populært syn i bybildet!

Gullfisk 183

Gullfisk 183

Gullfisk 183

Gullfisken er en legendarisk vogntype som ble levert til Oslo Sporveier i 1939, og var svært moderne for sin tid med sitt strømlinjeformede design. Den ble bygd av Skabo, AEG og ELIN. Vogntypen var i ordinær trafikk helt til 1985. Gullfiskene ble levert i to hovedserier, B-vognene (forstadsbanetypen) og E-vognene (bytypen). Vogn 183 er en E-vogn.

Vognen har 44 sitteplasser og 60 ståplasser, totalt plass til 104 passasjerer. Det gjenstår noe arbeid for å få vognen driftsklar.

Andre vogner

Unionvogn 32 fra 1899

Unionvogn 32 fra 1899

Unionvogn 32

Unionvogn 32 er en liten toakslet motorvogn fra 1899. Den ble bygd av Falkenried og UEG i 1899 for A/S Kristiania Sporveisselskab (Grønntrikken). Vognen har 20 sitteplasser og 14 ståplasser, og har åpne plattformer.

Noe arbeid gjenstår før vognen kan settes i drift, og er primært tiltenkt bruk på historiske arrangementer og i liten grad på utleie. Vognen fikk dispensasjon til bruk under innspillingen av tv-serien Harry & Charles i 2009. Det gjenstår noe arbeid for å få vognen driftsklar.

Hatteeske 220 fra 1911

Hatteeske 220 fra 1911

Hatteeske 220

Tilhenger 220 fra 1911 har kallenavnet «hatteesken», og ble levert av Skabo til Grønntrikken. Vognen var i 1970 Lokaltrafikkhistorisk forenings første store restaureringsprosjekt. Det er kun mindre arbeider som gjenstår for å sette vognen i drift som tilhenger etter en SS-motorvogn. Det gjenstår noe arbeid for å få vognen driftklar.