Bærumsbanen (Oslo Sporveier) nr. 405 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1954 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Boggier |
|||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Dx802 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x55 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,40 m (vognk. 17,00 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,13 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,15 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
10,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
34,60 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
72 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
88 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Da Kolsåsbanen i 1942 fikk en ny forbindelse til sentrum, via
den nybygde strekningen Jar-Sørbyhaugen og Holmenkolbanens tunnel, kjøpte man
nye vogner med bredt profil, basert på HKBs stålvogner nr. 113-114 fra 1939.
De åtte vognene (301-308) fikk elektrisk utstyr fra utrangerte A-vogner, og
ble kalt C-vogner. Under krigen lot man to A-vogner bli ombygd til bredprofil,
kalt D-vogner (401-402), men dette var ikke vellykket. Etter krigen var det
behov for flere vogner, og man bygde i årene 1949 til 1966 ytterligere ni
vogner (403-411) basert på type C, og til dels ved bruk av el-utstyr fra A-vogner.
I motsetning til de åtte første, som var bygd på Skabo og heretter kalt C1,
ble vognkassene til type C2 bygd ved banens eget verksted på Avløs. Vogn 405
er bygd i 1954, men har motorer, takbuer, luftutstyr samt en rekke
smådetaljer fra A-vogn nr. 2 fra 1924. På utseendet skiller man C2 fra C1
lettest ved de helt rette vognsidene, og ved at vindusrekken er plassert litt
høyere. C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra
1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene
frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par
C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i
1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428
(tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai
1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed
med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||