BO-bussene nr 46

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1964

Karosseri

T. Knudsen

Chassis

Scania-Vabis BF76 /

W. Vetter

Motor

D11 R21

Ytelse

190 HK

Lengde

16,60 m

Bredde

2,40 m

Akselavst.

5,25/6,05 m

Egenvekt

11,70 tonn

Sitteplasser

70

Ståplasser

39

 

 

Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.

 

BO-bussene nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet 1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Reg-nr

Merknad

1964-1983

BO-bussene

H-6629

 

1983-1986

BO-bussene

H-6629

Bevart av BO, disponert av Grenland Veteranbilklubb

1986-1993

LTF

DE 90353

 

1993-

LTF

 

Avstilt

 

 

Oversikt over busser av samme type

Reg-nr

Bygge-år

Selskap

Utrangert

Merknader

H-6629

1964

BO-bussene

1983

Bevart

H-6612

1965

BO-bussene

1981

Solgt til Rutelaget Askøy-Bergen, men ikke reg.

H-6645

1965

BO-bussene

1982

Først bevart av LTF, solgt videre og hugget ca 1996

H-6628

1966

BO-bussene

1982?

 

B-5311

1966

Glom-Buss

1980/84

Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37876

B-5326

1966

Glom-Buss

1980/86

Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37877, solgt privat 1986

K-2990

1967

Torridalens Bilruter

1982

Solgt privat, KE 89295, omb. til transportvogn for racerbil

K-2991

1967

Torridalens Bilruter

1983/87

Til Lierbussen 1984, KE 75529, omb. til transportvogn for racerbil 1989, eksisterer ennå.

V-83

1967

Fjerdingen Busstrafikk

1973

Ombygd til to enkle busser

T111

1966

Söndre Hjalmarstranden

1982

Til Örebro Trafik 1969, Örebro Läns Regionaltrafik 1975, Grunds Busstrafik 1981 (reg DHB 041), solgt privat, eksisterer ennå.