Bergen Sporvei nr 302

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1972

Karosseri

Skoda

Chassis

Skoda 9Tr18

Motor

Skoda 2AL2943rN

Ytelse

115 kW

Lengde

11,00 m

Bredde

2,50 m

Akselavst.

5,40 m

Egenvekt

9,43 tonn

Sitteplasser

27 (opprinnelig 33)

Ståplasser

43 (opprinnelig 38)

 

 

 

 

Tidlig på 70-tallet var de bergenske trolleybussene fra slutten av 50-tallet modne for utskifting. Som i alle andre norske byer med trolleybuss, Stavanger, Drammen og Oslo ville neste skritt nå vært å legge ned trolleybussdriften. Moderne trolleybusser fantes, men var dyre. Så fikk man et tilbud fra den tsjekkiske produsenten Skoda på levering av type 9Tr. Skoda var verdens største leverandør av trolleybusser, men hadde aldri solgt noe på vestsiden av Jernteppet. Type 9Tr var blitt introdusert i 1961, og ble frem til 1979 produsert i 6377 eksemplarer. De var således ikke mer moderne enn de trolleybussene de skulle erstatte, de var stive og harde i fjæringen, men de var billigere enn de dieselbussene som var alternativet. Så for første gang og eneste gang kjøpte et vestlig land trolleybusser i øst.

 

Da de første av de 20 bussene kom i 1972 hadde Biltilsynet innvendinger mot sikkerheten, og de opprinnelige buede rutene i front og hekk måtte bygges om, slik at de fikk laminerte flate glass med uttrekkbar list som kunne fungere som nødutgang. Idriftsettelsen ble derfor forskjøvet til tidlig i 1973. Vi skal ikke påstå at skodaene var populære, ei heller holdbare, men de holdt trolleybussdriften i gang så lenge at man hadde erfart bensinkrise og begynt å tenke miljø. I 1978 kjøpte man sveitsiske trolleybusser, og da man i 1980-1985 kjøpte nye leddtrolleybusser ble skodaene utrangert, den siste i 1986.

 

Nr 302 ble gitt til LTF i 1983, og tilbragte noen år i Oslo før den ble lånt tilbake til Bergens Sporvei. Den er siden blitt helrenovert og registrert. I første halvdel av 2000-tallet oppstod det et samarbeide mellom de som stelte med trolleybussen og en gruppe som drev med elektronisk musikk. Musikerne hadde oppdaget at lydene fra en trolleybuss passet perfekt med musikken. Resultatet ble kalt ”Trollofon”.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1973-1983

Bergens Sporvei

302

SN 38142

Gul/krem

 

1983-1991

LTF

302

 

Gul/krem

Bevart

1991-1998

LTF/Bergens Sporvei

302

SN 38142

Gul/krem

Bevart

1998-2006

LTF/Gaia

302

SN 38142

Gul/krem

Bevart

2006-

LTF/Tide

302

SN 38142

Gul/krem

Bevart

 

 

BS302-intb BS302-intf BS302-fpl