Bergen Sporvei nr 607

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1959

Karosseri

Munck

Chassis

Sunbeam MF 2B

Motor

NEBB GLM 1303 Dk

Ytelse

81 kW

Lengde

10,80 m

Bredde

2,50 m

Akselavst.

5,48 m

Egenvekt

8,20 tonn

Sitteplasser

33

Ståplasser

37

 

 

 

 

Trolleybussdriften i Bergen startet i 1950 med åtte ombygde Strømmen-turbinbusser på linje 5 Møhlenpris-Mulen. Da linje 2 Engen-Fridalen ble lagt om fra trikk til trolleybuss i 1957 ble det kjøpt 18 store tomannsbetjente trolleybusser fra firmaet Sverre Munck, bygd på chassiser fra Sunbeam. I 1959 valgte man å kjøpe åtte nye trolleybusser av tilsvarende type til linje 5, men de måtte være korte pga de krappe svingene og de brå stigningsendringene på linjen til Mulen. Siden motorer og reguleringsutstyr på de første ombygde trolleybussene ikke var mer enn knapt ti år gammelt ble det flyttet over på de nye bussene. Mens de store Munck-trolleybussene gikk under navnet ”Sputnik”, ble de små hetende ”Mulevogner”.

 

Da de 20 nye Skoda-trolleybussene ble satt i drift i 1973 ble alle Munck-trolleybussene overflødige. En liten håndfull ble holdt i reserve, men var bare unntaksvis i drift høsten 1973. Nr 607 er avskiltet så sent som i 1975, men det er uvisst om den har vært i drift etter 1973. I 1981 ble den gitt til LTF, og utvendig lakkert før den i 1983 ble sendt til Oslo. Etter noen år ble den lånt tilbake til Bergens Sporvei, som den gang hadde intensjon om å sette den i kjørbar stand. O-5621, en av ”sputnikene”, er også bevart lokalt, og er i kjørbar stand.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1959-1973

Bergens Sporvei

607

O-5607

Gul/krem

 

1973-1975

Bergens Sporvei

607

O-5607

Gul/krem

Avstilt

1975-1981

Bergens Sporvei

607

 

Gul/krem

Avstilt

1981-1991

LTF

607

 

Gul/krem

Bevart

1991-

LTF

607

 

Gul/krem

Utlånt til Bergens Sporvei/Gaia/Tide