De Blå Omnibusser nr 428 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1956 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Scania-Vabis
BF71-61 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D641 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
135 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
6,10 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
7,67 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
39 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
22 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De
Blå Omnibusser foretok i årene 1953-1956 en omfattende fornyelse av
vognparken. Det ble kjøpt 14 busser med Scania-Vabis BF71-chassiser, fem med
Scania-Vabis B71, to med Daimler D650H og to med Volvo B638-chassiser, alle
med lettmetallkarosserier fra Vestfold Bil og Karosseri. Kun tre av disse
hadde ”binge”, også kalt ”brønn”, dvs en nedsenket plattform med dør helt
bak. A-15428 var en av disse ”bingevognene” som vanligvs ble benyttet på rute
67 til Trasop. Med dobbel dør bak var imidlertid nr 428 den eneste av sitt
slag. Den ble tatt ut av trafikk i 1969 og solgt til en tekstilforhandler på
Hellerudsletta. I
mange år ble den benyttet som lagerlokale for tekstilfirmaet, dessverre uten
innredningen i behold. I 1988 fikk LTF overta bussen. Restaurering er
igangsatt, har dessverre måttet stilles i bero da vi mangler bærebjelken for
motoren. Tips om gamle vrak med samme type chassis vil være svært velkomment.
Bilde
1 under viser samme type buss med den mer vanlige plasseringen av dører. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||