De Blå Omnibusser nr 465 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1964 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo
B65508 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D96AL |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
150 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,30 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,35 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
6,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,25 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
46 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette er en klassisk VBK-modell fra perioden 1958-1965.
Vestfold Bil og Karosseri leverte i 1964 denne manuelt girede halvturist-utgaven
til De Blå Omnibusser, sammen med fire andre. Busselskapet og fabrikken hadde
felles eiere og kundeforholdet var trofast. Nr. A-15465 hadde utstyr for
sjåføropplæring, og bak et lokk ved første sete på høyre side finner vi
fremdeles spaken som instruktøren kunne betjene luftbremsen med. Etter fire
år som turvogn ble den satt inn som rutevogn eller som ekstravogn i
rushtiden. Etter at bussen ble tatt ut av rutetrafikk ved årsskiftet
1977-78 ble den solgt til Majorstua Sjåførskole, der den ble brukt som
skolevogn. I 1982 ble den kjøpt av en privatperson og ombygd til
transportvogn for rallybiler. I den forbindelse ble hekken kraftig endret,
det ble bygd inn luker og en utrekkbar rampe, slik at det gikk an å kjøre inn
en hel bil. Resten av bussen fikk campinginnredning. I 1993 kjøpte
bussentusiasten Ragnar W. Sørensen bussen, og fikk deretter noen venner til å
hjelpe seg med å restaurere den tilbake til blåbuss. Første utfordring var å
rekonstruere hekken, der det nå var bygd inn store luker, og å gjenoppbygge
gulvet i den bakre delen av bussen. De originale setene var dessverre
fjernet. De er midlertidig erstattet med skaiseter av samme type som
tilsvarende blåbusser hadde. Men målet er å få tak i slike plysjseter som
satt der i 1964. I 2004 overdro Sørensen
eierskapet til Lokaltrafikkhistorisk
Forening. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.
Bilde 6 viser A-15463 av samme type. Bilde 6 viser A-15465
under restaurering. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|