Drammens Omnibus (uten nr) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
Ca 1880 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
Ukjent |
|||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
2,88 m (kun kupé) |
|||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
1,60 m |
|||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Restene av dette kjøretøyet ble funnet i Lier i 1978, der den
i årevis hadde fungert som uthus. Det var et karosseri som åpenbart hadde
hatt seks små vinduer, men der mye av veggene manglet. Fargen var okergul, og
man kunne skimte de gamle stafferingene. En kunne ane at det dreide seg om en
eller annen form for hesteomnibuss, men ikke hvor den kom fra. Mange år senere dukket det opp et postkort fra Drammen som kan
tenkes å gi svar på gåten. Bildet viser Strømsø torv tidlig på 1900-tallet,
og der, midt på plassen står et kjøretøy med et karosseri som stemmer helt
overens med vårt. Vi kjenner igjen fasongen med det innsvungne livet, og den
har seks små vinduer. Videre ser vi at den ikke har hjul, men meier. I
Kristiania hadde man også slike doninger, de tok over for hestesporvognene
når sporet ikke var farbart om vinteren. De første av dem dukket opp vinteren
1876-77. De hadde altså ikke hjul, kun meier, og de ble parkert i
sommerhalvåret. I Kristiania hadde man aldri hesteomnibusser på hjul, det fikk
derimot Drammen. Noen kilder oppgir at hesteomnibusstrafikken startet så
tidlig som i 1834-35, men det virker høyst usannsynlig. Det var kort tid
etter at verdens første hesteomnibuss så dagens lys i den franske byen Nantes
i 1826, ga inspirasjon til opprettelsen av hesteomnibusser i Paris og London
tre år senere, men forsvant samtidig på grunn av sviktende trafikkgrunnlag. I
et halvt århundre var hesteomnibusser bare å finne i verdensmetropolene. Så
kom de omsider til litt mindre byer som et billig alternativ til
hestesporveier, i Bergen i 1890 og Trondhjem i 1893. I Drammen fantes det fra
1873 planer om en hestesporvei, men i 1879 ble planene gitt opp, og dette
skal også ha vært spiren til initiativet til å opprette en hesteomnibusslinje
fra Tangen til Torvet, senere forlenget til Landfaldøen. Vi antar at den
startet omkring 1880 eller få år etter. Hesteomnibussen ble frem til 1893 drevet av en vognmann ved
navn Hans Larsen. Flere bilder viser en hesteomnibuss med store bakhjul, et
større kjøretøy enn vårt funn. Etter 1893 ble også en helt åpen vogn tatt i
bruk. I alt har vi sett tre forskjellige typer, men vi vet ikke om det fantes
flere, ei heller om det var flere av hver type. En relativt kort rute og få
avganger tilsier at ett kjøretøy kan ha vært tilstrekkelig til å opprettholde
trafikken. Siden det eneste kjente bildet av den bevarte hesteomnibussen
med meier kan dateres til 1903 må den ikke nødvendig ha blitt bygget før det.
Men dersom snøforholdene tilsa det, og Kristiania allerede hadde det, og
forutsatt at doningen utelukkende gikk på meier, så er det mer nærliggende å
tro at den ble til kort tid etter at omnibusstrafikken i Drammen tok til,
altså tidlig på 1880-tallet. En annen mulighet er at den først ble benyttet i
Kristiania. Der fantes det som nevnt slike vogner med meier, og de var levert
fra tre forskjellige fabrikker. Vi kjenner bare til hvordan to av typene så
ut, og denne kan i teorien være den tredje. Det er verdt å merke seg at
hesteomnibussen i Drammen var beskrevet som gul, vår vogn er gul, men det var
også hestesporveien i Kristiania. Hans Larsen døde i 1893. To forskjellige kilder oppgir at
henholdsvis vognmennene D. O. Kopperud og Knud Olsen omkring århundreskiftet
drev hesteomnibussen. Det kan bety at de drev den i hver sin periode, eller
at de drev den i kompaniskap. Betalingsmiddelet på omnibussen var polletter
merket ”Drammens Omnibus”. Om dette var et selskapsnavn, et merkenavn, eller
bare indikerte at de gjaldt på Drammens omnibusser, vet vi ikke, men i denne
sammenhengen har vi valgt å presentere vårt kjøretøy som tilhørende et
selskap med dette navnet. Om det var slik er kun resultatet av kvalifisert
gjetting, som så mye annet omkring historien til hesteomnibussen i Drammen.
Mye kan ikke dokumenteres.
|
||||||||||||||||||||||||||||||