Ekebergbanen nr 1049 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1955 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggier |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
15,44 m (vognk. 14,90 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,60 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
8,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
12,60 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
50 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
40 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekebergbanen
startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner
bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og
innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet
ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte.
Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken
Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye
av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med
pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via
kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører,
og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene
1010-1012. Etter
at Ekebergbanens materiell ble tatt ut av bruk i 1974, stod vognene hensatt
til 1979 med tanke på en mulig ombygging til 600 volt. Tilhenger 1049 ble da
bevart av LTF, mens resten ble hugget. Nr 1049 har siden fått en utvendig
oppmaling.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||