Ekebergbanen nr 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1924 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Berliet CBOE |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Berliet Z9 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
40 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
6,75 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
4,19 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
4,37 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
18 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
16 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De første bussene var enten store personbiler med mange seter,
eller lastebiler med benker i et primitivt karosseri. I 1921 fikk Norsk Trafik de første bussene med spesialbygde karosserier og
foldedører, tilpasset oppgaven. Karosseriene var likevel plassert oppå høye
lastebilchassiser. I 1924 startet Ekebergbanen to bussruter, og var de første
til å få busser der også chassiset var beregnet på et busskarosseri som
skulle ligge så lavt som mulig. De fire bussene var bygd av Skabo på chassiser fra det franske merket Berliet.
Karosseriet er delt med en skillevegg, der den bakerste delen er røykekupé.
Foldedørene står i sammenheng med nedsvingbare fotbrett, og åpning og lukking
betjenes av sjåføren med to spaker. Vi merker oss at man allerede da hadde
innført prinsippet om passasjergjennomstrømning, noe som ble vanlig først på
slutten av 40-tallet. De to bussrutene som ble startet i 1924 gikk mellom Ankertorvet (etter kort tid flyttet til Lilletorvet) og Abildsø, og mellom Sæter og Godheim.
Ruten til Godheim var starten på det som skulle bli linje 71-Østmarkruten til
Sværsvann. Det kan ikke ha vært noen spøk å kjøre
buss ut av byen, i Kværnerskogen og på Manglerud
hadde det skjedd at veifarende var blitt ranet, derfor var også en plombert
pistol en del av ut Allerede i 1931 ble disse første bussene tatt ut av trafikken.
Levealderen kan synes kort, men datidens veistandard og utviklingen av bedre
kjøretøyer gjorde sitt til at det ikke var vanlig at busser holdt noe lenger enn
det. I 1933 ble C-4052 donert av AS Ekebergbanen til Norsk Teknisk Museum, og
på slutten av 50-tallet ble den satt i kjørbar stand på Sporveiens
bussverksted på Bjølsen. I 1961 skulle den komme til å bli udødeliggjort som
”Gamla” i den norske spillefilmen ”Bussen”, ført av ingen ringere enn sjåfør
Leif Juster. Tidlig under filminnspillingen brøt motoren sammen, og bussen
måtte deretter dras med traktor og rulle nedoverbakke når kameraene gikk.
Motoren ble igjen reparert, og bussen skal ha vært kjørt så sent som i 1967.
Men det var behov for en bedre teknisk istandsettelse, og den kom til å la
vente på seg i nærmere et halvt århundre. I 1980 ble det gjennomført en
utvendig oppussing i regi av Lokaltrafikkhistorisk Forening. Siden 1985 har
bussen stått utstilt i Sporveismuseet. Tidlig i 2012 ble det tatt initiativ til å gjøre bussen
kjørbar igjen. Det ble inngått en avtale med Teknisk Museum om utførelsen og
retningslinjer for bruk. Den skal kun brukes i kortesjer og utstillinger, og
ikke til frakt av folk. 10. mai 2012 ble motoren prøvestartet etter en
omfattende overhaling utført av bussmekaniker Tom Rismyhr
på Unibuss’ verksted på Rosenholm. Istandsettelsen har vært sponset av NHO
Transport, Bjålids Autoglass,
Unibuss, Fjellvang Dreieverksted og Viking. Pådriver
for prosjektet har vært Frode Rusztler. Motoren startet på første drag på
sveiven og gikk pent og stille uten synlig røyk. I slutten av mai 2013 ble
den endelig sertifisert, og for første gang vist frem i kjørbar stand på en
veteranbilutstilling på Youngstorget 6.6.2013. Bussen er noe henimot komplett original fra 1924. Det vi har
hatt problemer med å skaffe er originale felger og såkalte vulst-dekk i den
nå ganske så ukurante dimensjonen 955x155 mm. Tips om hvor slike kunne la seg
oppdrive mottas med takknemlighet.
Bilde 5 under viser EB 1, identisk med EB 2. Bilde 6 viser
Leif Juster i filmen ”Bussen”. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||