Holmenkolbanen nr ? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1901 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Understell |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,55 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,50 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne godsvognen fra Holmenkolbanen har en broget fortid, og
vi kjenner ikke alle detaljer i historien. Da den var ny i 1901 var den en
halvåpen godsvogn med mulighet for personbefordring. Vognen var delt inn i to
binger, med plattform både mellom bingene samt i hver ende. Bingene hadde
omlag 1 meter høye vegger, og benker som var hengslet og kunne felles ned ved
behov. Behovet var ofte til stede på utfartsdager, også om vinteren.
Nedrullbare lerretduker tok av for den verste trekken, men det var nok
uansett en kald fornøyelse. Vår vogns identitet er ukjent, men den var en av
fire like vogner som ble levert til banen, og som forvirrende nok hadde samme
numre som noen av motorvognene. Vi har bilde av nummer 5, 6 og 7, og den
fjerde var med all sannsynlighet nummerert 4. Den siste antagelsen styrkes av
at akkurat denne gruppen av numre er strøket over i HKBs tegningsprotokoll. Gamle bilder viser at det rett under taket, på begge sider av
den midtre åpningen, stod skrevet ”Aktieselskabet Holmenkolbanen» og
vognnummeret. Vi håper at nummeret på vår vogn står skjult bak trepanelene,
men foreløpig der det en hemmelighet som bare venter på en avsløring. På et senere tidspunkt er vår vogn kledd helt inn, og bilder
tyder på at det skjedde i to omganger, først ved at endeplattformene ble
beholdt. Det skjedde antagelig i 1910 eller kort tid senere, den gang det ble
kjøpt mange nye store vogner og ikke lenger var behov for slike spartanske
kombivogner. Etter dette er den nok bare blitt brukt til godstransport. På et
enda senere tidspunkt er godsrommet utvidet til hele vognens lengde. På
panelene på innsiden av vognen har noen en gang laget en stor tegning av en
hest. Vi kjenner ikke til akkurat hva vognen ble brukt til, og i hvilken
utstrekning den ble brukt. Den inngår ikke i senere inventarlister, og siden
det samtidig fantes motorvogner spesielt innredet for godstransport antar vi
at den må ha stått hensatt i ganske mange år.
I 1977 ble den overlatt til LTF, og var da uten noe synlig
nummer. Med tid og stunder håper vi at den kan gjenoppstå som kombinert gods-
og passasjervogn. Oppunder taket har den fremdeles gjennomføringer etter
snoren konduktøren trakk i for klarsignal.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||