Holmenkolbanen nr 1

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1897

Fabrikant

MAN

Understell

MAN

El-utstyr

Schuckert

Motor

AB61

Ytelse

2x25 kW

Lengde

7,30 m (vognk. 6,50 m)

Bredde

2,00 m

Akselavst.

1,80 m

Egenvekt

9,30 tonn

Sitteplasser

16

Ståplasser

10

 

 

 

 

Til Holmenkolbanens åpning i 1898 ble det anskaffet 12 motorvogner og 10 tilsvarende tilhengere, identiske men med åpne plattformer. Disse var på størrelse med bysporvognene, og tanken var også at banen skulle benytte bytrikkens spor fra Majorstuen til et mer sentralt punkt i byen. Slik det imidlertid ikke, og i 1909-10 valgte HKB å gå over til store brede boggivogner, som aldri ville kunne gå i gatene. Etter hvert som antallet store boggivogner økte, fire i 1910, tre i 1912, fem i 1914, fire store tilhengere i 1916, minket den daglige bruken, men frem til 1928 kunne de ved behov frakte passasjerer, f.eks på store utfartsdager. De små tilhengerne gikk dessuten sammen med store boggivogner før de omkring 1916 ble utrangert. Navnet ”fyrstikkesker” skriver seg utvilsomt fra tiden etter at de større boggivognene kom.

 

Av en eller annen grunn fjernet man i 1916 fire av stenderne på vogn 1, slik at den fikk to store vinduer på hver side. Det er blitt hevdet at det var av hensyn til at kongen skulle reise med den, men det er snarere en myte. Flere av vognene ble disponert av stasjonsmesterne langs banen når det ikke var bruk for dem, og det er vel så trolig at en av dem ønsket et personlig preg og bedre utsikt gjennom vinduene. Fra 1923 ble den brukt som arbeidsvogn, helt til den i 1948 ble satt i stand til banens 50 års-jubileum. Rett etter krigen var det ennå litt knapt med varer, og etter sigende ble det blandet sildolje i malingen, noe som kan forklare hvorfor overflaten er blitt så krakilert. HKB 1 ble i 1948 forært til Norsk Teknisk Museum, som fortsatt eier vognen.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Merknad

1898-1923

Holmenkolbanen

1

 

1923-1948

Holmenkolbanen

1

Arbeidsvogn

1948-

Norsk Teknisk Museum

1

Bevart, siden 1983 disponert av LTF