Holmenkolbanen nr 501

Hovedside

Oversikt

HKB501-0058

Byggeår

1947

Fabrikant

Skabo

Boggier

Skabo

El-utstyr

NEBB

Motor

GDTM 232

Ytelse

6x71 kW

Lengde

25,65 m

Bredde

3,20 m

Akselavst.

2,10 m

Boggiavst.

9,50 m

Egenvekt

42,40 tonn

Sitteplasser

118

Ståplasser

150

I 1939 kom AS Holmenkolbanens første to stålvogner. Ganske snart kom man på ideen om å lage en enda større vogn ved å dele den i to og la begge halvdeler hvile på hver sin boggi samt en felles boggi. Prinsippet med å la to vogner hvile på én boggi er kjent fra jernbanen som ”Jakobs-boggi”, noe som gir både stødigere gange og lavere kostnader. På HKBs vogner ble det gjort en spesiell vri, begge vognkassene ble lagret oppå hverandre i senter av boggien. Dermed kunne man lage de tre boggiene på vognen like, alle motoriserte. Hver boggi utgjorde en separat gruppe med motorer viklet for 600 volt og koblet med sitt eget sett motstander, kontaktorer etc. Det skulle være mulig å gå mellom de to halvdelene, men siden bare konduktøren hadde behov for dette holdt det med enkle dører gavlveggene og stigbrett mellom.

 

Tre slike vogner ble bestilt allerede i 1940, men krigen forsinket oppstarten, og de stod derfor ikke ferdig før i 1947. Vognene fikk numrene 501-503, og de ble 1947-51 brukt på Røabanen. Senere var de oftest å se på Sognsvannslinjen på hverdager og på Frognerseterlinjen på søndager. Som nevnt bestod muligheten for å la konduktøren vandre mellom de to vognhalvdelene, men i praksis ble ikke dette gjort og man endte derfor opp med en tremannsbetjent vogn. Omkring 1960 ble den avrundede skjørtekanten fjernet, antagelig for å gjøre vedlikeholdet lettere. Vognene var opprinnelig malt brune. På 60- og 70-tallet var de burgunderrøde, og ble et par år etter at Oslo Sporveier overtok driften av HKB i 1975 fulgt av en lysere rødfarge lik T-banens. Omkring 1980 fikk vognene også påsatt tall i fronten, noe som hadde vært fraværende på alle Holmenkolbanens vogner. I forbindelse med innføringen av kvartersrute på Kolsåsbanen ble 1981 ble vogn 501 malt mørkeblå som Kolsåsbanens vogner. 501 og 502 gikk der frem til 1300-togene ble satt i trafikk i 1982. 503 var allerede hensatt. I 1986 ble vognene satt bort. Det ble vedtatt å rehabilitere 501 og 502 og bruke 503 delevogn. Vogn 501 kom i 1989 ut i Sporveiens nydesign, rødt med blått rundt vinduene og på dørene. Vognen gikk da med kun én konduktør. Rehabiliteringen hadde tatt så lang tid at man nå droppet å gjøre det samme med 502. Nr. 501 ble nå brukt som ekstravogn frem til 1994. Den kjørte som den faste ”barnehagetrikken” for barnehagene langs banen. Den gikk da som rutevogn fra Nationaltheatret kl 14.00, returnerte fra Frognerseteren som «barnehagetrikk», og gikk deretter som ekspresstog til Østerås. I 2011 ble den av LTF malt opp i den burgunderrøde fargen den hadde på 60- og 70-tallet. Eierskap vil bli avklart ved ny eierskapmodell.

 

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1947-ca 1962

Holmenkolbanen

501

Brun

 

Ca 1962-1975

Holmenkolbanen

501

Burgunderrød

 

1975-1981

HKB (Oslo Sporveier)

501

Rød

 

1981-1986

Oslo Sporveier

501

Blå

 

1986-1989

Oslo Sporveier

501

Blå

Bortsatt og senere istandsatt

1989-1994

Oslo Sporveier

501

Rød/blå

 

1994-2011

Oslo Sporveier

501

Rød/blå

Bevart

2011-

-

501

Burgunderrød

Bevart

 

 

HKB501-int HKB501-fpl HKB501-juli%201951-samling%20Joseph%20Saitta HKB501-Rolf%20Thoresen-sc80 HKB501%20blå%20Majorstuen%20Bjørn%20O