Holmenkolbanen nr 8 |
||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1897 |
|||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||
Understell |
||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||
Motor |
AB61 |
|||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x25 kW |
|||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,30 m (vognk. 6,50 m) |
|||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,80 m |
|||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,30 tonn |
|||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
16 |
|||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
10 |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Til
Holmenkolbanens åpning i 1898 ble det anskaffet 12 motorvogner og 10
tilsvarende tilhengere, identiske men med åpne plattformer. Disse var på
størrelse med bysporvognene, og tanken var også at banen skulle benytte
bytrikkens spor fra Majorstuen til et mer sentralt punkt i byen. Slik det
imidlertid ikke, og i 1909-10 valgte HKB å gå over til store brede
boggivogner, som aldri ville kunne gå i gatene. Etter hvert som antallet
store boggivogner økte, fire i 1910, tre i 1912, fem i 1914, fire store
tilhengere i 1916, minket den daglige bruken, men frem til 1928 kunne de ved
behov frakte passasjerer, f.eks på store utfartsdager. De små tilhengerne
gikk dessuten sammen med store boggivogner før de omkring 1916 ble utrangert.
Navnet ”fyrstikkesker” skriver seg utvilsomt fra tiden etter at de større
boggivognene kom. Hele
åtte av de tolv motorvognene ble etter hvert tatt i bruk som arbeidsvogner,
deriblant nr 8, som fikk en stor plattform på taket for arbeider med
luftledningen. Som sådan ble den brukt helt til 1963, deretter ble den
stående frem til 1967, da den nystartede Lokaltrafikkhistorisk Forening fikk
overta den. En annen vogn, nr 3, ble kjøpt av amerikansk samler, stod mange
år i Brooklyn, og er nå å finne i sporveismuseet i byen Kingston, New York.
Den tredje bevarte vognen er nr. 1, som er beskrevet på forrige side. I
1975 ble restaureringen av nr 8 satt igang, og var langt på vei ferdig ti år
senere. Imidlertid gjenstår fullføringen av det elektriske anlegget, et
arbeide som har ligget brakk i mange år pga usikkerhet om godkjennelse for
trafikk.
|
||||||||||||||||||||||||||