Holmenkolbanen nr L2

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1955 (1918)

Fabrikant

HKB (oppr. Skabo)

Understell

Skabo

El-utstyr

Westinghouse

Motor

548a

Ytelse

2x70 kW

Lengde

6,16 m (vognk. 5,78 m)

Bredde

2,81 m

Akselavst.

2,80 m

Egenvekt

?

Sitteplasser

-

Ståplasser

-

 

 

Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911.

 

I 1955 ble begge bygd om slik at de fikk en stor vognkasse med god plass til dem som skulle være med, arbeidslag f.eks. Til ombyggingen brukte man muligens stenderverk og deler fra noen av de mange trafikkvognene som også ble bygd om på samme tid. Samtidig ble det for første gang montert skinnebremser, da vognene de trakk gjerne ikke hadde driftsbremser. Da Oslo Sporveier overtok banen i 1975 fikk lokene offisielt nye numre, 256 og 257, men ingen fjernet de gamle, og de ble omtalt som L1 og L2 helt til de ble utrangert i henholdsvis 1986 og 1988. LTF overtok da L2.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1918-1955

Holmenkolbanen

L2

Teak

Lokomotiv med sentralhytte

1955-1975

Holmenkolbanen

L2

Burgunderrød

Ombygd med ny vognkasse

1975-1988

HKB (Oslo Sporveier)

257

Burgunderrød

 

1988-

LTF

L2

Burgunderrød

Bevart