Kristiania Elektriske Sporvei nr 347 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1913 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,20 m (vognk. 10,50 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,60 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
8,30 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
36 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motorvognene
fra perioden 1912-1915 kalles SS-vogner etter leverandøren av den elektriske
utrustningen, Siemens-Schuckert. Samtidig ble det levert tilhengervogner som
er blitt hetende ”SS-tilhengere”, hvilket henspeiler mer på slektskapet med
motorvognene enn det lille man kan finne av elektrisk utstyr fra samme
leverandør. Vognene
487-513 var av samme størrelse som de vanlige lange SS-motorvognene, 484-486
hadde noe korte plattformer. I tillegg hadde man vognene 635-646, som
opprinnelig hadde vært korte, men som i 1925 både ble forlenget og gjort
bredere. Opprinnelig
fulgte sporvognskonstruktørene en læresetning som sa at akselavstanden ikke
burde være lenger enn 1/10 av minste kurveradius, noe som ga akselavstand
1,6-1,8 meter på de første typene. Ved århundreskiftet hadde sporveien i Wien
med godt resultat økt akselavstanden til 3,6 meter eller 1/5 av kurveradien.
Disse hadde dog fleksible akselføringer. I 1909 prøvde KES å øke
akselavstanden til 3,2 meter med stive akselføringer, også det var vellykket.
Med tilhengerne fra 1912 økte man like gjerne til 3,6 meter. Med unntak av
serien KES 302-319 ble motorvognene holdt på 3,2 meter, og de som utgjorde
unntaket ble senere bygd om. Men alle SS-tilhengerne som hadde ekstra lang
akselavstand beholdt dette til de ble utrangert på 60-tallet. Mens
det gjennom årene ble foretatt svært få endringer på SS-motorvognene, ble det
på tilhengerne i grunnen ikke foretatt endringer i det hele tatt. Og det var
i grunnen oppsiktsvekkende at man så langt nord som i Oslo kunne finne
tilhengere med åpne plattformer så sent som i 1968. Lignende måtte man ellers
langt sør i Europa for å se. Vogn 497 var dessverre den eneste SS-tilhengeren
som ble bevart. Den tidligere blåtrikken ble i 1968 malt opp som grønntrikk
for å matche motorvogn 96. I 1980 ble den malt opp i Oslo Sporveiers farger
igjen, da vi på den tiden ikke hadde noen motorvogn fra blåtrikken. Det
ordnet seg imidlertid til jubilumsfeiringen i 1994, og tilhengeren ble nå
delvis restaurert ved at plattformene ble fornyet, og hele toget 307+347 ble
malt i blåtrikkens farger.
*Opprinnelig 237-244 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||