Kristiania Sporveisselskab nr 220 (ex KSS 69) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1911 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,30 m (vognk. 6,60 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,60 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
5,10 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
16 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
18 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vår grønntrikktilhenger 220 går populært under navnet
”Hatteesken”, hvilket var en fellesbetegnelse på Sporveiens 52 korte
tilhengere, levert mellom 1897 og 1912 til Kristiania Sporveisselskab og
Kristiania Elektriske Sporvei. Den første serien, de med tre like store
vinduer, ble en kort tid trukket av hester, men var kjøpt inn med tanke på
den forestående elektrifiseringen. De senere leverte vognene hadde
vindusinndelingen langt-kort-langt. Flere hatteesker ble utrangert allerede
på 1930-tallet. Andre var i bruk til tidlig på 1950-tallet, og de aller siste
så sent som i 1956. Samtlige forsvant unntatt én. Vår vogn som ble bygget av Skabo ble ikke levert før i 1911,
og hadde opprinnelig nummeret 69. Men i nesten alle år som grønntrikk het den
220, derfor ble dette nummeret også valgt da vognen var under restaurering og
igjen skulle bli grønntrikk til Sporveiens 100-årsjubileum i 1975. Vogn 220
ble overtatt av Lokaltrafikkhistorisk Forening i 1970 og var foreningens
første store restaureringsprosjekt. Det bød på noen utfordringer at den i
årene mellom 1952 og 1969 hadde vært brukt som arbeidsvogn med sveiseutstyr
for baneavdelingen. Blant annet manglet store deler av interiøret. Men det
som mangler kan lages nytt, og 220 har siden fraktet så mye folk at
interiøret igjen har fått den rette patina.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||