Kristiania Sporveisselskab nr 32 |
||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1888 |
|||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||
Understell |
Skabo
(mangler) |
|||||||||||||||||||||||||
Lengde |
4,65 m |
|||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,38 m |
|||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
1,70 tonn |
|||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
14 (8 utvendig) |
|||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
10 |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Dette er et bevaringsobjekt svært
få har hatt anledning til å se, nemlig en halvåpen hestesporvogn som har
ligget demontert siden 1971. Aller først må vi henlede oppmerksomheten mot
det faktum at vi har en annen vogn med samme vognnummeret, endatil fra det
samme selskapet, og at det er lett å forveksle de to når begge omtales som
”KSS 32”. Hestesporveien hadde
opprinnelig 29 lukkede vogner fra 1875 og 1877. I 1887 ble det fra Skabo Jernbanevognfabrik kjøpt inn to halvåpne vogner. Halvåpen
vil si at kupeen var svært kort, og at drøye halvparten av sitteplassene
befant seg utendørs på plattformene. Denne måten å inndele en sporvogn på ble
senere populært på elektriske sporvogner i California, og omtales gjerne som
”California-vogn”. Som hestesporvogn var nok dette mer sjeldent, uten at vi
med sikkerhet kan si at våre var helt unike. I 1888 ble det kjøpt inn fire
til. Nummereringen av de seks var 30-35. Etter elektrifiseringen omkring 1900
fikk fem av de halvåpne forsterket understell og ble brukt videre som
tilhengere, fire av dem helt til 1917. To av dem ble da solgt til Bergen og
satt i trafikk der. Disse to ble senere kraftig ombygd, kupeen forlenget med
3,5 meter, og slik fortsatte de i trafikk helt til 1947! Akkurat vogn 32 var den eneste
som ikke ble brukt som tilhenger. Den ble omkring 1900 solgt til private, og
plassert som lysthus i en hage i Ormsundveien på Ormøya. Der stod nr 32 helt
til 1971, da LTF fikk overta den. Tilstanden var da som vist på bildet, og
vognkassen ble demontert på stedet. De enkelte bestanddeler befinner seg
lagret hos LTF. En restaurering av vognen vil innebære at nesten alt må lages
nytt. En liten artig detalj kan man ennå se restene av – den nederste delen
av kupedøren hadde en utsparing som var dekket av en plate, som ved hjelp av
et spor i gulvet ble svingt unna når døren ble åpnet. En hel dør ville ha
truffet hjulkassen, derfor denne løsningen. Dørene mangler, men sporene i
gulvet er ennå synlige. I 2009 ble alle de demonterte delene hentet frem
igjen for sammensetting.
Bildet under viser den
identiske nr 31. |
||||||||||||||||||||||||||