Kristiania Sporveisselskab nr 5 |
||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1875 |
|||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||
Understell |
Stephenson
(mangler) |
|||||||||||||||||||||||||
Lengde |
5,08 m (vognk.
4,67 m) |
|||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,38 m |
|||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
1,80 tonn |
|||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
12 |
|||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
10 |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Ved første øyekast er det kanskje ikke så åpenbart at dette
utstillingsobjektet er en hestesporvogn, ei heller at den har vært helt lik
den restaurerte KSS 6 i
Sporveismuseet. Nr. 5 representerer en annen tid og holdning enn dagens
bruk-og-kast-samfunn. En uttjent sporvogn måtte ikke nødvendigvis hugges hvis
den kunne brukes til noe annet. Da man la om til elektrisk drift høsten 1899
og tidlig i januar 1900 ble ti av de 29 opprinnelige vognene fra 1875 og 1877
brukt videre som tilhengere. Ytterligere noen ble beholdt i reserve, bl.a nr. 6 som senere skulle bli museumsvogn. Flere av vognene ble solgt til privatpersoner og fant videre anvendelse som hytter. Ved sjøen Ørfiske
i Nordmarka ble ikke mindre enn ni hestesporvogner satt opp som hytter. De
hadde alle fått snekret på en rund vegg under plattformtaket i den ene enden,
der det ble satt inn en vedovn, mens den andre plattformen også var bygd inn
og brukt som entre. De skal først ha vært brukt som boliger, men senere som
fritidshus. På 1970-tallet var kun tre av dem tilbake. LTF fikk overta
restene av gamle nr. 9 i 1975, da den var eksakt hundre år gammel. Den var i
svært dårlig forfatning, og er siden blitt demontert. Den tidligere nr. 5 var
ennå i god stand, og i 1983 fikk vi overta også denne. Nå viste det seg ikke
å være fullt så lett å hente vognkassen. Veien var et stykke unna og
terrenget litt ulendt. Etter noen mislykkede forsøk åpenbarte løsningen seg i
form av en gammel militærlastebil som ikke hadde noen problemer med å ta seg
helt frem. Lastebilen ble parkert i en fordypning i terrenget slik at
lasteplanet kom i passe høyde, og vognkassen lot seg nå dra ombord ved hjelp
av stokker og ruller. Transporten fant sted i 1986. I dag vitner nr. 5 om at
en sporvogn kan brukes til mangt. Det er fullt mulig å restaurere vognen og
lage hestesporvogn igjen. Spørsmålet er om man vil gjøre det. Som sliten
gammel hytte og ex-sporvogn, med sittebenk og sengeplass og spartansk
innredning ingen i dag ville ha tatt til takke med, er den helt komplett.
|
||||||||||||||||||||||||||