Kristiania Sporveisselskab nr 6

Hovedside

Oversikt

KSS6%20kopiera

Byggeår

1875

Fabrikant

Stephenson

Understell

Stephenson

Lengde

4,65 m

Bredde

2,00 m

Akselavst.

1,38 m

Egenvekt

1,80 tonn

Sitteplasser

12

Ståplasser

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporveisdriften i Kristiania startet i 1875, og til åpningen 6. oktober var det kjøpt inn 22 hestesporvogner fra firmaet John Stephenson, den gang verdensledende sporvognsfabrikant med tilhold i New York City, og som i 1832 også hadde stått bak verdens første sporveislinje i samme by.

 

Stephenson hadde på 1870-tallet gjort stor suksess med en liten lett hestesporvogn, som kunne dras av én hest og betjenes av én kusk. Det siste var mulig ved at passasjerene selv sørget for å legge betalingen i en bøsse med glass, slik at både kusk og andre passasjerer kunne kontrollere. Kusken kunne dessuten galant åpne kupedøren i motsatt ende ved hjelp av den store spaken som henger ned fra plattformtaket.

 

I 1877 ble det åpnet en ny linje og det ble kjøpt ytterligere syv vogner, slik at man hadde 29 helt like. Samme år ble en av dem lånt ut til Stockholm, som var i ferd med å bygge sporvei, og vognen ble piratkopiert av den svenske fabrikanten Atlas. Mange år senere, i 1891-92, skulle også norske Skabo bygge flere vogner for Kristiania Sporveisselskab, bare antallet vinduer og noen smådetaljer skilte fra originalen.

 

Alle vogner rullet ufortrødent videre til høsten 1899 og noen få såvidt inn i det nye århundre, da var det slutt på hestesporvognsdriften. En kort stund ble det forsøkt å benytte hestesporvognene som tilhengere, men de var ikke bygd for den høyere hastigheten, og ble snart parkert. Mange ble nå solgt og brukt som hytter. Ti av Stephenson-vognene ble omkring 1904 satt i drift som tilhengere igjen, etter å ha fått forsterket understellet og plattformene. Men én vogn ble stående igjen uforandret, kanskje man allerede så tidlig tenkte på den som museumsgjenstand. I 1914 ble den sammen med et par av de nyeste sporvognene vist frem på Jubilæumsutstillingen i Frognerparken, og kunne således illustrere den til da rivende utviklingen. I 1914 ble den forært til Oslo Bymuseum, som fortsatt eier den, og den er gjennom årene blitt vist frem ved de fleste jubileer, før den ble utstilt på Sentrum T-banestasjon, og endelig fra 1985 på Sporveismuseet. Det ble levert identiske vogner til hundrevis av byer rundt om i verden, men nr 6 er en av veldig få som er bevart.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Merknad

1875-1900

Kristiania Sporveisselskab

6

 

1900-1914

Kristiania Sporveisselskab

6

Avstilt, satt istand til Jubilæumsutstillingen 1914

1914-1977

Oslo Bymuseum

6

Bl.a vist frem ved jubileene i 1925, 1935, 1950 og 1975

1977-1985

Oslo Bymuseum

6

Utstilt på Sentrum (Stortinget) T-banestasjon, disponert av NTM

1985-

Oslo Bymuseum

6

Utstilt på Sporveismuseet, disponert av LTF

 

 

KSS6-int_0067 KSS6-Hestesporvogn%2015%20og%206%20samt%20en%20uidentifiserbar%20Stortorvet