Kristiania Sporveisselskab nr 87 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1913 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D58wf |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x42 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,20 m (vognk. 10,50 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
13,50 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
28 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SS-vognene
er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre
mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene
forekom i flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men
teknisk var de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av
type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type
understell, og mer eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet
SS. Vognene
61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med kupeens vinduer delt
inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og Skabo i 1913-14,
hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60 fra 1912 (levert
til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter lang men forlenget
til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert til KSS) var
identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene 103-120 (alle
levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den synlige
forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd mye
senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig punkt
– de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke lengre enn
de andre korte SS-vognene). SS-vognene
preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne tiden skjedde det
bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt materiell på
kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere og ny
innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en enkelt
lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye
plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den
ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med
en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen
av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 22.
juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner
til godt opp på 90-tallet. Vogn
87 har i all sin tid hatt det samme nummeret, først hos Grønntrikken, så hos
Oslo Sporveier. Etter at den ble tatt ut av daglig trafikk i 1968 ble den
beholdt intakt og benyttet som rangeringsvogn på Grefsen, dvs. til flytting
av tilhengere og defekte vogner. Fra 1975 ble den flittig brukt som
veteranvogn, og til jubileumsfeiringen i 1994 ble den malt opp i fargene den
hadde hatt omkring 1. verdenskrig. Men det er ikke foretatt noen
restaurering, og innvendig er den helt autentisk som den var på 60-tallet, og
i grunnen også omtrent som da den var ny.
*Opprinnelig 221-227 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||