Kristiania Sporveisselskab nr 9

Hovedside

Oversikt

KSS9%20kopiera

Byggeår

1875

Fabrikant

Stephenson

Understell

Stephenson (mangler)

Lengde

5,08 m (vognk. 4,67 m)

Bredde

2,00 m

Akselavst.

1,37 m

Egenvekt

1,80 tonn

Sitteplasser

12

Ståplasser

10

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporveisdriften i Kristiania startet i 1875, og til åpningen 6. oktober var det kjøpt inn 22 hestesporvogner fra firmaet John Stephenson, den gang verdensledende sporvognsfabrikant med tilhold i New York City, og som i 1832 også hadde stått bak verdens første sporveislinje i samme by.

 

Stephenson hadde på 1870-tallet gjort stor suksess med en liten lett hestesporvogn, som kunne dras av én hest og betjenes av én kusk. Det siste var mulig ved at passasjerene selv sørget for å legge betalingen i en bøsse med glass, slik at både kusk og andre passasjerer kunne kontrollere. Kusken kunne dessuten galant åpne kupedøren i motsatt ende ved hjelp av den store spaken som henger ned fra plattformtaket.

 

I 1877 ble det åpnet en ny linje og det ble kjøpt ytterligere syv vogner, slik at man hadde 29 helt like. Samme år ble en av dem lånt ut til Stockholm, som var i ferd med å bygge sporvei, og vognen ble piratkopiert av den svenske fabrikanten Atlas. Mange år senere, i 1891-92, skulle også norske Skabo bygge flere vogner for Kristiania Sporveisselskab, bare antallet vinduer og smådetaljer skilte fra originalen.

 

Alle vogner rullet ufortrødent videre til høsten 1899 og såvidt inn i det nye århundre, da var det slutt på hestesporvognsdriften. En kort stund ble det forsøkt å benytte hestesporvognene som tilhengere, men de var ikke bygd for den høyere hastigheten, og ble snart parkert. Mange ble nå solgt og brukt som hytter. Ni av dem havnet ved vannet Ørfiske i Nordmarka, hvorav tre ennå fantes igjen på 1970-tallet. En av dem var nr 9, som skulle bli hentet tilbake til byen samme år som den fylte 100. Den var da sterkt medtatt, og er siden blitt demontert. Senere er vogn 5 hentet fra samme sted, mens den tredje (med foreløpig ukjent nummer) er i ferd med å bli hentet ut i 2017-2018.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Merknad

1875-1900

Kristiania Sporveisselskab

9

 

1900-1975

Familien Strøyer, Ørfiske

 

I bruk som hytte

1975-

LTF

 

Demontert

 

Bildet under viser den identiske KSS 27 fra 1877.

KSS9-hist