Norgesbuss nr 112 (ex Lommedalsbussen 12) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1988 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Mercedes O405 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
OM447h |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
240 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,80 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
5,85 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,73 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
44 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
27 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lommedalsbussen fikk i 1988 levert tre Mercedes-busser med
karosseri fra Brødrene Repstads Karosserifabrikk, internnumre 12, 13 og 14.
Repstad leverte samme år ytterligere tre busser med Volvo-chassiser.
Lommedalsbussen hadde frem til da kjøpt busser fra Arna, men nå var Arna
opptatt med en stor leveranse til Oslo Sporveier, og de mindre selskapene
måtte se seg om etter alternative leverandører. I 1992 ble Lommedalsbussen AS kjøpt opp av Furubakken
Eiendomsselskap, som også eide Bærums Forenede Bilruter. Lommedalsbussen
fortsatte som eget selskap frem til 1995, etter at Furubakken var gått inn i
Norgesbuss AS, og LB og BFB ble slått sammen til selskapet Bærumsbuss AS
(senere kalt Norgesbuss avd Bærum). Nr 12 fikk nå nytt internnummer 112 og
mistet Lommedalsbussens logo, men den beholdt den opprinnelige fargesettingen
helt til den ble utrangert og overlatt til LTF i 2001. Bussen er kjørbar og i
god stand, men for tiden avregistrert. Bilde 5 viser Lommedalsbussen nr 13 av samme type, her med de
opprinnelige påskriftene.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||