NSB Odal-Eidsvollrutene nr 149

Hovedside

Oversikt

Byggeår

1967

Karosseri

Larvik

Chassis

Scania-Vabis BF76-59

Motor

D11 R21

Ytelse

195 HK

Lengde

12,95 m

Bredde

2,40 m

Akselavst.

5,90 m

Egenvekt

8,79 tonn

Sitteplasser

55

Ståplasser

0

I drift som

C-30327 (1968-1993)

 

 

NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.

 

Da bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som var en av dem som i 1967 hadde stått bak konstruksjonen. Senere ble bussen solgt flere ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001. Den ble da ved hjelp av medlemmer i Rutebilhistorisk Forening avd. Vestfold satt i stand og registrert på ny. Grunnet lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som så har donert den til LTF. En nødvendig istandsettelse av motoren kom på 40 000 kr. Bussen er kjørbar men for tiden avregistrert.