NSB Odal-Eidsvollrutene nr 149 |
||||||
Byggeår |
1967 |
|||||
Karosseri |
||||||
Chassis |
Scania-Vabis BF76-59 |
|||||
Motor |
D11 R21 |
|||||
Ytelse |
195 HK |
|||||
Lengde |
12,95 m |
|||||
Bredde |
2,40 m |
|||||
Akselavst. |
5,90 m |
|||||
Egenvekt |
8,79 tonn |
|||||
Sitteplasser |
55 |
|||||
Ståplasser |
0 |
|||||
I drift som |
C-30327 (1968-1993) |
|||||
|
|
|||||
NSB ga
i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert
vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk
produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store
enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i
trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den
fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et
karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket.
Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større
antall. Da
bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som var en av
dem som i 1967 hadde stått bak konstruksjonen. Senere ble bussen solgt flere
ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001.
Den ble da ved hjelp av medlemmer i Rutebilhistorisk
Forening avd. Vestfold satt i stand og registrert på ny. Grunnet
lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som
så har donert den til LTF. En nødvendig istandsettelse av motoren kom på
40 000 kr. Bussen er kjørbar men for tiden avregistrert. |
||||||