Oslo Sporveier nr. 102 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1982 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
Düwag |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
AEG/NEBB |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
4ELO 2045B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x173,5 kW (2x217 kW på750V) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
22,18 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,80 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
7,70 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
32,8 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
71 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
66 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trikken i Oslo ble sett på som gammeldags og skulle ifølge et
nedleggelsesvedtak i 1960 bort. Ikke alle steder var det slik, og bl.a tyskerne bygde nye trikker for fremtidsrettede byer.
Noen sørget for at Oslo i 1977 fikk låne nr. 3052 fra Düsseldorf, en toretningsleddvogn med to ledd. Det ble et vendepunkt for
trikken, i 1979 ble det vedtatt å anskaffe 25 nye enretningsleddvogner,
type S79 nr. 101-110 skulle leveres av Düwag, samme
fabrikk som hadde levert 3052, nr. 111-125 skulle bygges på lisens ved Strømmens
Værksted. 13.4.1982 ble den første vognen levert,
2.7 ble den satt i drift. Tre dager senere ble også nr. 102 satt i drift. Type S79 skulle syv år senere blir fulgt av den teknisk noe
forskjellige serie 2, og for å skille de to ble den første serien etter hvert
hetende SL79/1 (eller SL79-I og alle kombinasjoner av romertall, skrå- eller
bindestreker). Sporveien valgte den kortere utgaven med bare ett ledd, to
vognkasser hvilende på en felles løpeboggi under leddet og motorboggier i
hver ende. Düwag hadde konstruert vognene slik
siden 1956. Sporveien ønsket også å sette sitt preg på vogntypen, de skulle
ha buet glass i frontruten, luftfjæring, monomotorer med chopperregulering,
intet av dette var standard på Düwags produkter.
Chopper er en innretning som ved hjelp av tyristorer,
bestående av halvledere, som i raskt tempo tenner og slukker strømmen til likestrømsmotorene uten å bryte den fysisk, og som
erstatter den gamle reguleringsteknikken med kontakter og motstander. Heller
ikke den nye måten å regulere likestrømsmotorer på
kom til å bli gammel, for ti år senere skulle den enda enklere teknikken med
å bruke halvledere til å lage vekselstrøm for asynkronmotorer bli enerådende. I løpet av 1990-tallet gjennomgikk SL79 serie 1 flere tekniske
og visuelle forandringer, som gjorde dem mer lik serie 2. De fikk det samme
utvendige designet, de samme lyktene foran og bak, den samme typen pantograf.
Det opprinnelige blå setetrekket ble byttet ut med grått og flerfargede
striper, de blå holdestengene ble gule, og til slutt ble også gulvbelegget
med riller byttet ut med flatt antisklibelegg. På noen vogner er det lagt
helt gulv over stigtrinnene til den enslige døren som befinner seg på venstre
side av vognen. Tanken med denne døren var å gjøre det enkelt å komme ut på
riktig side når vognen ble kjørt fra bakenden. Men den ekstra døren har vært
lite brukt, og ble etter hvert satt helt ut av funksjon. Skiltkasser med
rullefilm er byttet ut med LED-lys, og de oransje stemplingsautomatene har
siden vært erstattet av to generasjoner lesere for elektroniske kort. Mange
flere detaljer har endret seg. Og alle disse detaljene fra 1980-tallet er det et mål å
gjenskape på vogn 102 etter at den gjorde sin siste tur i ordinær trafikk
13.8.2024. Den hadde da tilbakelagt utrolige 2.310.448 km. Originale deler,
som lykter og skiltkasser, er tatt vare på. Restaurering til fordums prakt er
tenkt gjennomført i flere trinn, slik at den tidvis vil fremstå med en
blanding av gammelt og nytt. Sporveiens verksted har rettet alle skader og
sørget for at den er godt presentabel frem til det er mulig å sette i gang
restaureringsarbeider.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||