Oslo Sporveier nr 1089 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1967 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GLM0301S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x98 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,70 m (vognk. 17,00) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
29,74 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
63 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
117 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet
en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på
80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976
gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved
sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon,
boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer
skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med
motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk
trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det
skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget.
Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er
etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av
Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er
elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første
seriene, skivebremser på de senere. Type T1 er delt opp i seriene 1001-1030 med
to førerrom (T1-2), og 1031-1090 med ett førerrom (T1-1). Vognene med to
førerrom har også automatisk kobling av typen Scharfenberg i begge ender,
mens øvrige vogner har en enklere kobling og går som regel permanent
sammenkoblet i den førerløse enden. Nr 1089 tilhører type T1-1. Det var den mest
tallrike enkeltserien, med 60 vogner nummerert 1031 til 1090. Disse hadde kun
førerhus i A-enden. Mellom 1965 og 1972 ble alle vognene levert med et
interiør som bestod av gule Respatex-vegger, lysegrønne dører og gavlvegger
samt grønne skaiseter. Fra 1988 ble det introdusert et nytt design på alle
vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet med nye
lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå seter.
Utvendig fikk de en friskere rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene.
Slik ble nr 1089 seende ut fra 1990 til siste dag med øst-vogner på
T-banenettet, 19. juni 2009. Et komplett seksvognstog vil bli beholdt på
T-banenettet, mens 1089 i juni 2010 ble plassert i Sporveismuseet Vognhall 5.
I forbindelse med markeringen av Sporveismuseets 25 års-jubileum 6. oktober
2010 ble vogn 1089 høytidelig overrakt foreningen av Oslos varaordfører Aud
Kvalbein.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||