Oslo Sporveier nr 1129 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1972 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GLM0301S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x98 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,70 m (vognk. 17,00) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
29,74 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
63 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
117 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til T-banens åpning i 1966
ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til
tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene
etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen
på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk
utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra
hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert
av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der
føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp
til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er
levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell
av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av
Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske,
supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser
på de senere. Type T3 ble levert mellom
1969 og 1972, og var anskaffet til Furusetbanen og forlengelse av
Grorudbanen. De er svært lik type T1 og T2, men har altså fjærkraftbetjente
skivebremser. Vogn 1129 er en av siste som ble levert med klassiske
interiøret med gule vegger og grønne seter. Dette er senere modernisert, slik
at vognen ved utrangering i 2009 har hvite vegger og grå plysjseter, men det
er ønskelig å en gang føre den tilbake til den utførelsen den hadde ved
leveransen i 1972. Den er plukket ut for bevaring og disponeres av LTF. Ruter AS ivaretar
ansvaret for lagring. Mellom 1965 og 1972 ble alle
vognene levert med et interiør som bestod av gule Respatex-vegger, lysegrønne
dører og gavlvegger samt grønne skaiseter, og vogn 1129 var en av de siste
som ble levert i denne utførelsen. Fra 1988 ble det introdusert et nytt
design på alle vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet
med nye lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå
seter. Fra 1990 ble også førerrommet malt hvitt. Utvendig fikk de en friskere
rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene. Denne forvandlingen pågikk
frem til 1998, og nr 1129 var blant de siste til å få en slik revisjon. Den
var i trafikk frem til 2009, da den ble pukket ut til bevaring. Det er
ønskelig å en gang føre den tilbake til den utførelsen den hadde ved
leveransen i 1972. Nr 1129 var av LTF på forhånd plukket ut for bevaring da
at den gjorde sin siste tur. Eierskap
vil bli avklart ved ny eierskapmodell.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||