Oslo Sporveier nr 1141

Hovedside

Oversikt

OS1141%20kopiera

Byggeår

1976

Fabrikant

Strømmen

El-utstyr

AEG / NEBB

Motor

GLM0301S

Ytelse

4x98 kW

Lengde

17,70 m (vognk. 17,00)

Bredde

3,20 m

Akselavst.

2,17 m

Boggiavst.

11,00 m

Egenvekt

29,74 tonn

Sitteplasser

60

Ståplasser

117

 

 

Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.

 

Type T4 ble levert mellom 1976 og 1978, og ligner mye på sine forgjengere. Likevel er det noen detaljer som skiller. Førerrommet er større, og vinduene i fronten er litt høyere. Interiøret ble holdt helt i nye farger, grå gavlvegger, veggplater i imitert eik, blå dører og røde skaiseter. På den tekniske siden ble feltmatingen fra og med denne serien regulert med en chopper.

 

Av de 27 vognene av type T4 ble i årene 1984-88 hele 16 bygd om til å kunne gå under luftledning på de vestlige forstadsbaner. Ti av dem (type T7) fikk hele fronten ombygd slik at de tilsvarte 1300-serien, de siste seks (type T8) gjennomgikk kun en enklere tilpassing og beholdt det opprinnelige førerrommet. Vogn 1141 er således en av 11 som ble beholdt på øst-nettet.

 

Interiøret i nr 1141 var ved siste driftsdag, 19. juni 2009, henimot intakt som ved leveransen i 1976. De opprinnelige røde skaisetene er dog byttet ut med grå plysj. Nr 1141 var av LTF på forhånd plukket ut for bevaring da at den gjorde sin siste tur. Eierskap vil bli avklart ved ny eierskapmodell.

 

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1976-ca 1990

Oslo Sporveier

1141

Rød

 

Ca 1990-2009

Oslo Sporveier

1141

Rød/blå

 

2009-

-

1141

Rød/blå

Bevart

 

 

Oversikt over T-baneserier

Type

OS numre

Byggeår

Merknader

Utrangert

Bevart

T1-2

1001-1030

1964-65

2 førerrom, 4 ombygd til T1-1

2007-09

1002, 1018

T1-1

1031-1090

1965-67

 

2007-09

1076, 1089

T2

1091-1105

1967

 

2007-09

1092

T3

1106-1135

1969-72

 

2007-09

1129

T4

1136-1146 (-1162)

1976-78

1150-1159 ombygd til T7,

1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8

2007-09

1141

T5

1301-1318

1978-79

 

2007-10

1306

T6

1319-1333

1980-81

2 førerrom

2007-10

1320

T7

1334-1343

1985-87 (1976-77)

Ex type T4

2009-10

1335

T8

1344-1349

1989 (1976-77)

Ex type T4

2009-10

 

 

 

OS1141-intb OS1141-intf OS1141-fpl