Oslo Sporveier nr 118 (ex Statens Havnevesen) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1954 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
A2L514 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
28 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
3,06 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
1,64 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,09 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
4,50 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette lille diesellokomotivet har levd en omflakkende
tilværelse, og er blant sporveisfolk kjent både som ”Tøffe” og som ”Putte”.
Den opprinnelige eieren fra 1954 var Statens Havnevesen i Bergen. I 1964 ble
den kjøpt for å benyttes ved anlegg av T-banelinjer. Men med en maks
hastighet på 15 km/t viste den seg lite egnet, og i 1969 ble den overført til
Ekebergbanen, der den trakk en tårntralle. I 1981 ble den brukt ved anlegget
av ny trikketrasé på Skøyen, og deretter overført til Avløs, hvor den helt
frem til 2006 ble brukt til trekke vogner rundt på tomten. Den var i mange år
uten nummer, men fikk omsider nummeret 118. Noen vil sikkert stille seg skeptisk til at motorstyrken er på
beskjedne 28 HK, men med høy utveksling og lav rullemotstand på skinner
trekker den villig T-banevogner. Understellet har en ganske stiv avfjæring,
så loket har lett for å spore av i krappe kurver og på ujevnt spor. Før det
kan tas i bruk på byskinnegang på Vinterbro må hjulprofilet endres.
Lokomotivet er nå under istandsettelse.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||